Kozica tatrzańska na Wyżniej Przełęczy pod Kopą – lipiec 2013

Tatry Bielskie (Szalona Kazalnica) – 17 lipca 2013


Przedstawiam fotorelację z mojej lipcowej wędrówki (sezon 2013) w Tatrach Bielskich. Wyprawę z 17 lipca 2013 roku dość mile wspominam. Między innymi w pamięci zapadły mi piękne krajobrazy, a także ciekawe spotkanie z kozicami tatrzańskimi…

Trasa: Łysa Polana (970 m) ->  Jaworzyna Spiska (1002 m) -> Jaworowa Dolina -> Dolina Zadnich Koperszadów ->  Przełęcz pod Kopą (1749 m) -> Wyżnia Przełęcz pod Kopą (1778 m n.p.m.) -> Przełęcz pod Kopą (1749 m) -> Szalony Przechód (1934 m) -> Szalona Kazalnica (1945 m) -> Szalony Przechód (1934 m) -> Szeroka Przełęcz Bielska (1826 m) -> Szeroka Dolina -> Reglana Siklawa -> Dolina do Regli -> Dolina Bielskiego Potoku -> Mąkowa Polana -> Mąkowa Dolina -> Zdziar (880 m) -> Średnica (1023 m)

Przybliżona suma podejść: ok. 1170 m

Długość trasy: ok. 22,5 km

Zdobyte szczyty: Szalona Kazalnica (1945 m n.p.m.)

Warunki turystyczne: pogoda była niepewna, tzn. istniało drobne ryzyko utworzenia się cumulonimbusów (chmury burzowe) – piętrzyły się chmury kłębiaste cumulus congestus, ale ostatecznie szczęście dopisało i nawet nie zaznałem opadów na tej wyprawie; natomiast same warunki na szlakach były przyzwoite (jedynie trochę błotniste, strome zejście w Dolinie do Regli zmusiło do większej koncentracji – ślisko).

Spojrzenie z Szalonej Kazalnicy na Tatry Wysokie – lipiec 2013
Spojrzenie z Szalonej Kazalnicy na Tatry Wysokie – lipiec 2013

Opis wyprawy (17 lipca 2013, środa):

Z początku planowałem z kuzynem Jakubem kolejną naszą 1-dniową wyprawę. Jednak kuzyn w ostatniej chwili musiał zrezygnować z wyjazdu. Stąd też wybrałem się na samotną wędrówkę. Długo zastanawiałem się nad wyborem trasy… Tymczasem 16 lipca 2013 na profilu bloga na nk wywiązała się krótka dyskusja na temat kozic tatrzańskich (w komentarzach do relacji z poprzedniej wyprawy). Pasjonat górski, pan Piotr Burszka wspomniał o tym, że w Dolinie Szerokiej są spore szanse na „kozi spektakl”. Postanowiłem to sprawdzić i odwiedzić wreszcie ten ciekawy zakątek w Tatrach Bielskich. 🙂

Busem dotarłem do Łysej Polany o godzinie 8:10. Następnie przeszedłem się pieszo wzdłuż Drogi Wolności (Cesta slobody) do Jaworzyny Spiskiej (Tatranská Javorina). Po pół godzinie marszu byłem już w Dolinie Jaworowej. Pogoda sprzyjała, a szlak „świecił pustkami”. Do miejsca z drewnianymi niedźwiedziami spotkałem tylko kilka osób. Natomiast na dalszym przejściu przez urokliwą Dolinę Zadnich Koperszadów nie widziałem już żadnych turystów – cisza, spokój + piękne krajobrazy. Wraz z biegiem dnia przybyło trochę chmur. Do Przełęczy pod Kopą dotarłem o godzinie 11:30. Czekała tam na mnie miła niespodzianka w postaci spotkania kilku kozic tatrzańskich. Przy czym jedna młoda i sympatyczna kozica przyglądała mi się przez pewien czas z odległości kilkudziesięciu metrów. Stałem spokojnie w miejscu i nie ruszałem się. Stąd też po chwili ta sympatyczna kozica zdecydowała się na „sesję fotograficzną”, tzn. podeszła bardzo blisko, przeszła tuż obok mnie i weszła na szlak. 😉 

Kozice tatrzańskie w rejonie Przełęczy pod Kopą – lipiec 2013
Kozice tatrzańskie w rejonie Przełęczy pod Kopą – lipiec 2013

Później udałem się w kierunku Tatr Wysokich – wszedłem na Wyżnią Przełęcz pod Kopą, gdzie spotkałem 2 turystów. Kozice nadal nam towarzyszyły. Następnie cofnąłem się w kierunku Przełęczy pod Kopą. Na przejściu między tymi przełęczami uwagę przykuwały bardzo liczne rdesty wężowniki, które dodatkowo urozmaicały urokliwe krajobrazy. Dalej (tuż po godzinie 12) wyruszyłem na poznawanie pięknej trasy w Tatrach Bielskich. Na tym odcinku pojawiło się już trochę więcej turystów. Podczas podejścia na Szalony Przechód nadal mogłem podziwiać krajobrazy z rdestami wężownikami (było ich mnóstwo od strony Doliny Przednich Koperszadów). Całe przejście w kierunku Szerokiej Przełęczy Bielskiej zapewniało znakomite widoki. Przy okazji odwiedziłem również Szaloną Kazalnicę (1945 m n.p.m.) – niewybitny szczyt, który znajduje się tuż obok szlaku turystycznego (wejście krótką ścieżką z Szalonego Przechodu). To był najwyższy punkt na trasie tej wyprawy. Szalona Kazalnica wyróżnia się bardzo atrakcyjną panoramą widokową, a zwłaszcza Płaczliwa Skała pięknie się prezentowała i przyciągała spojrzenie. Następnie przeszedłem przez trawers Szalonego Wierchu i do Szerokiej Przełęczy Bielskiej dotarłem o godzinie 14.

Tatry Bielskie – trawers Szalonego Wierchu – lipiec 2013
Tatry Bielskie – trawers Szalonego Wierchu – lipiec 2013

Później do poznania zostało mi jeszcze ciekawe zejście do Zdziaru. Przekonałem się, iż Szeroka Dolina z wyglądu faktycznie sprawia wrażenie atrakcyjnego terenu dla kozic tatrzańskich. Jednak akurat wtedy ich tam nie widziałem (stąd też cieszyłem się, że przynajmniej spotkały się ze mną we wcześniejszej części wyprawy). Z kolei poniżej Szerokiej Doliny znajduje się stroma Dolina do Regli – zejście momentami było śliskie, ale spodobało mi się ze względu na dość efektowne krajobrazy – zwłaszcza Reglana Siklawa może robić spore wrażenie.

Efektowna Reglana Siklawa – lipiec 2013
Efektowna Reglana Siklawa – lipiec 2013

8 lipca 2013 narzekałem trochę na swoją kondycję. Natomiast tym razem byłem lepiej dysponowany (tzn. odczuwałem już lekką poprawę formy po ostatniej wyprawie). Stąd też zamiast oczekiwania na przystanku w Zdziarze, zdecydowałem się jeszcze na szybki marsz w kierunku przełęczy Średnica (przejście wzdłuż Drogi Wolności). Dotarłem tam kilka minut przed przyjazdem autobusu (linia Poprad – Zakopane) o godzinie 17:49. 

Podsumowując, wyprawa się udała – poznałem wtedy piękną trasę w Tatrach Bielskich (szlak zdecydowanie godny polecenia), a także znowu udało mi się spotkać z kozicami. 🙂

Galeria (32 zdjęcia):

-> Tatry Bielskie – sezon 2013
-> Relacje z wypraw i wspomnienia górskich przygód
-> Opis Tatr

Skomentuj

